Poradnik dla rodziców dzieci nowo przybyłych

Adaptacja » Poradnik dla rodziców dzieci nowo przybyłych

 

Droga Mamo! Drogi Tato!

 

Pomóż swojemu dziecku zaadoptować się w warunkach życia przedszkolnego.

 

Rady dla rodziców:

  1. Nie przeciągaj pożegnania, pocałuj je i wyjdź.
  2. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  3.  Nie obiecuj: „jeśli, pójdziesz do przedszkola, to cos dostaniesz”. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być stała forma przekupywania.
  4. Kontroluj się, co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. Niby różnica jest niewielka, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
  5. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.
  6. Jeżeli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzała je osoba, z którą rozstanie jest mniej bolesne.
  7.  Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem!

 

Czynniki wpływające na dobrą adaptację:

  • pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu)
  • wcześniejsze poznanie placówki przez dziecko,
  • umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,
  • wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi (bycia bez mamy, taty),
  • usamodzielnienie dziecka,
  • jasne ustalenie reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu (kto, gdzie, kiedy, dlaczego),
  • stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótszy czas pobytu)
  •  akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie dziecka,
  • okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,
  • czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola.

 

Czynniki utrudniające adaptację:

- brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu,
- niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
- brak jasnych reguł, zmienność w ich przestrzeganiu,
- brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
- straszenie dziecka przedszkolem, ciociami, itp.,
- pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie - brak czasu dla dziecka, zabieganie,
- brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie,
- zmiana rytmu i trybu życia dziecka.

 

Nasza placówka, aby ułatwić dzieciom proces adaptacji wykorzystuje:

- dotychczasowe doświadczenia nauczycieli,
- opracowany program adaptacji dzieci nowo przybyłych,
- literaturę pedagogiczną.

 

Życzymy miłego pobytu w naszym przedszkolu! Do zobaczenia!